Annelies Schraa

blokfluitspecialist en ensemble-coach

Annelies Schraa

De Zomercursus van de inspirerende sopraan Johannette Zomer heeft als thema Venetië, een feest van virtuositeit, ruimtelijkheid, ingetogenheid en adrenaline.

Annelies Schraa, blokfluitspecialist en ensemble-coach draagt bij in intensieve ensemble sessies en individuele masterclasses.

Venetië. Hoe lang hebben we ‘t nog? De stad zinkt, de lagune stijgt. Eeuwen lang al staat het water dreigend aan de drempel. Maar al eeuwen is de grootste bedreiging voor de stad ook z’n grootste weldoener geweest. Water is transport, transport is handel, handel is rijkdom, rijkdom is kunst. De stad en zijn inwoners konden zich in de 17e en 18e eeuwen veroorloven Kunst te doen op het hoogste niveau.

Zelfs de San Marco kathedraal was een strijdtoneel. Buiten, als het water weer eens op het plein stond, binnen, als de positie van hoofdorganist of aanvoerder van een instrumentengroep aan de San Marco weer eens bevochten moest worden.

De rijkdom van de Venetiaanse muziek heeft natuurlijk een stroming voortgebracht: de Venetiaanse School, die door bezoekende componisten uit Duitsland en de Lage Landen zelfs werd geëxporteerd naar de rest van Europa.

….

De ensemble sessies van Annelies Schraa zullen zich richten op de ongelooflijke rijkdom van de Venetiaanse ensemblemuziek, Canzones en Madrigalen tot aan de unieke meerkorige werken die ooit speciaal voor de San Marco, met z’n vele balcons, geschreven werden. Hoe geweldig zou het zijn om met diverse instrumentgroepen deze hoogtepunten opnieuw tot klinken te brengen. Andrea en Giovanni Gabrieli kunnen opnieuw trots zijn op hun werken.

Hoe kan een masterclass met Venetië als thema, anders gaan dan over de sonates van Dario Castello, de onbekende virtuoos, die blijkbaar met zijn neven de grachtenkelders van Venetië opluisterde met zijn stuiterende avant-gardistische hoogstandjes, of over de tegenpool, de behoudende technicus Giovanni Fontana. Behoudend, maar daarom niet minder opwindend muzikaal.

De diminutieleer kan niet ontbreken, de jazz van rond 1600, geïmproviseerde solo-lijnen over een kader van een bekende madrigaal of canzone. Geïmproviseerd, dat wel, maar gelukkig zijn er heel wat opgeschreven, zodat we ook nu nog kunnen genieten van die vrije stijl uit de handelsmetropool.

Dit alles legde eigenlijk al de fundamenten voor de muziek van misschien wel Venetië’s bekendste telg, Antonio Vivaldi. Ook zijn muziek, en die van zijn tijd- en stadsgenoten, zal aan bod komen in de masterclasses van Annelies Schraa.

Te goed om waar te zijn? Nee, zomer 2018 gaat het allemaal plaatsvinden in Zutphen, het Venetië van het noorden, in de inspirerende zomercursus van Johannette Zomer.

Mis het niet. Schrijf je in.

Annelies Schraa – recorder masterclass and ensemble coach

Venice: its waterways made it wealthy and patronage led to art. In music, the Venetian School was then exported to the rest of Europe by composers visiting from Germany and the Low Lands.

Annelies Schraa’s ensemble sessions will explore the riches of Venetian ensemble music, madrigals and “canzones”, including the unique multipart works written for the cathedral of San Marco by Andrea and Giovanni Gabrieli. We shall work on the sonatas of the of the extraordinary virtuoso Dario Castello and his refined counterpart Giovanni Fontana.

We will study diminutions, improvised solo lines over familiar madrigals or canzones. Luckily much was written out, so we can know and enjoy the free style of the trading metropolis.

This will lay the foundations for exploring the music of Venice’s most famous son, Antonio Vivaldi, along with that of his Venetian contemporaries.