Gusta Teengs Gerritsen

Dramacoach voor (klassieke)zangers en regisseur.

Bij het thema “Venetië” denk ik aan Lorenzo Da Ponte, de aldaar geboren librettist van de 3 bekendste opera’s van Mozart; geweldig materiaal om ons gezamenlijk in te verdiepen.

Op basis van verschillende acteertechnieken en uitgaande van de combinatie tekst en muziek gaan we met aria’s en ensembles uit Le nozze di Figaro, de Così fan tutte en de Don Giovanni op zoek naar jullie eigen dramatische kern en zeggingskracht. Jullie kiezen zelf een aria waar je aan wilt werken en op basis van de aanmeldingen bepaal ik welk duet of welke scène je moet instuderen. Je moet het materiaal uit je hoofd kennen.

Zangers zijn gewend om hun vocale techniek steeds weer aan te scherpen om vrij te kunnen zingen, maar voelen zich qua acteren vaak overgeleverd aan verwarrende emoties en een onbeheerste lichaamstaal. Ik ga jullie helpen om grip te krijgen op jullie rollen en podiumpresentatie door analyse van de doelmatigheid van de composities, door te werken vanuit energie in plaats van emotie en door te communiceren met tegenspelers en publiek.

En als we dan toch met Mozart/Da Ponte aan het werk zijn, laten we dan ook aandacht besteden aan een paar basisprincipes van de 18e eeuwse acteerstijl.
We sluiten de week af met een presentatie.

Genoeg te doen in korte tijd!

Gusta Teengs Gerritsen


Gusta Teengs Gerritsen  – drama coach and director for classical singers

The theme “Venice” makes me think of Lorenzo Da Ponte, the Venetian librettist of Mozart’s three most famous operas – wonderful material for us to delve into together.  We shall take arias and ensemble scenes from Le Nozze di Figaro, Cosi fan tutte and Don Giovanni to develop your dramatic power and expressiveness. You choose which aria you would like to work on and I shall select duets and ensembles for you to learn depending on applications to the class. You must learn the music by heart.

Singers are used to working on vocal technique but often feel uncertain and overwhelmed as actors: I shall help you with your roles and stage presentation by analysing the “effect” of the compositions and working with energy instead of emotion to communicate with your colleagues and audience. And since we are working with Mozart and Da Ponte, we will also consider elements of the eighteenth century actor’s craft.

The week will finish in a concert presentation.