Antoinette Lohmann
Barokviool
Antoinette Lohmann is altijd actief geweest op uiteenlopende muzikale terreinen en werkte met vele verschillende ensembles en orkesten. Thans is zij vooral actief op het terrein van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk als violist en altviolist en legt daarnaast een grote interesse aan de dag voor minder gangbare instrumenten, zoals de viola d’amore, de viola pomposa, de violino piccolo, de tenorviool en de klompviool aan de dag. Zij heeft een voorliefde voor onbekend repertoire, met een speciale voorkeur voor Nederlands repertoire. Zij bracht CD’s uit met sonates van Joseph Martin Kraus, Margarethe Danzi en Belle van Zuylen. Met het in 2008 door haar opgerichte ensemble Furor Musicus bracht zij verschillende opnamen uit, waaronder de vioolsonates opus 1 & 2 van de 18e eeuwse Nederlandse barokcomponist Jacob Nozeman en een CD met bewerkingen en reconstructies van werk van J.S.Bach. Phantasia Musica, een CD met onbekend 17e eeuws repertoire en de CD met virtuoze vioolsonates van de Nederlandse 18e-eeuwse componist Pieter Hellendaal mochten zich beide in juichende kritieken in de nationale en internationale pers verheugen. In september 2020 zal de CD met werken van Johann Fischer officieel worden gereleased. Antoinette is als docent historisch viool en -altviool verbonden aan de conservatoria van Utrecht, en Amsterdam. Ook geeft zij regelmatig cursussen en speelt zij met de meest uiteenlopende ensembles over de hele wereld. Voor meer informatie: www.antoinettelohmann.nl
Antoinette Lohmann has been active in a variety of musical areas. As a freelance player, Antoinette has performed and recorded with many orchestras and ensembles all over the world. Currently her repertoire extends from the early 17th to the 21st century, always performed from a historically informed perspective. She has a special interest in unusual instruments such as the viola d’amore, the violino piccolo and their repertoire. She also has a particular fascination with folk elements found in classical music. In recent years Antoinette has focussed primarily on chamber music, with special emphasis on Dutch repertoire. She has recorded the complete sonatas for piano and violin by Joseph Martin Kraus and Margarethe Danzi, bassoon quartets by Franz Danzi and Krommer, chamber music works by Belle van Zuylen and 17th-century repertoire from the Netherlands. Antoinette teaches principal study baroque violin and viola at the Utrechts Conservatorium and the Conservatorium van Amsterdam. She regularly teaches as a guest lecturer at conservatories throughout the world. Furor Musicus was founded by Antoinette in 2008. This group has since released several recordings. Her CD recording Phantasia Musica, featuring previously unknown 17th-century repertoire, received the highest review rating in several magazines and newspapers. The Dutch repertoire is represented by violin sonatas of Jacob Nozeman (1693-1745) and Pieter Hellendaal. These recordings have also enjoyed critical acclaim. The ensemble is primarily devoted to performing and recording little-known 17th- and 18th-century repertoire on period instruments and carrying out the necessary historical research. The name Furor Musicus derives from the term Furor Poeticus, a Latin expression often used to refer to poetic inspiration in ancient Greek and Roman literature. The word ‘furor’ refers to a state of intense excitement, in some cases even bordering on madness. The term Furor Poeticus refers to the capacity to be inspired and inspire others. For more information, please visit www.antoinettelohmann.nl