Arjen Verhage
Luit en Theorbe
De luitmuziek uit de duitse barok is een smeltkroes van invloeden. Lutherse studenten kwamen in het protestanste Leiden studeren en in hun manuscripten vinden we een internationaal repertoire, gecentreerd rondom Joachim van den Hove. Daarnaast had de franse barok een grote invloed op het duitse luitrepertiore. Bij de luitlessen werken we op ieder niveau aan de verbinding van muzikaliteit en techniek. Wat heb je technisch nodig om je muzikale ideeën voor het voetlicht te brengen. Een goede basis wat betreft klankvorming is hierbij essentieel.
Biografie
De Nederlandse luitist Arjen Verhage studeerde aan het Amsterdams Conservatorium. Halverwege zijn gitaarstudie bij Lydia Kennedy besloot hij zich te toe te leggen op de oude muziek. Vanaf dat moment vervolgde hij zijn studie als luitist bij Fred Jacobs. Tijdens zijn bachelorstudie ging de aandacht uit naar de Renaissance luit en naar de theorbe als begeleidingsinstrument. Tijdens zijn vervolgstudie specialiseerde hij zich in de Franse barokluit. In 2011 studeerde Arjen aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Hopkinson Smith. Als solist trad hij op op het Bachfestival Dordrecht en het Festival Oude Muziek Arjen is een veelgevraagd continuo en ensemblespel. Hij speelde onder dirigenten als Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra bij ensembles als het Nederlands Kamerkoor, de Nederlandse Bachvereniging en Holland Baroque. Het begeleiden van zangers is een van Arjens specialiteiten, zowel in het luitlied als continuobegeleiding op de theorbe. Hij begeleidde tal van zangers waaronder Claron McFadden, Nico van der Meel en Johannette Zomer. De Nederlandse zeventiende-eeuwse muziek heeft Arjens speciale interesse en sinds 2017 is hij verbonden aan het gerenomeerde ensemble Camerata Trajectina.
————————
The English lute repertoire represents a pinnacle in the history of lute playing. A rich tradition arose around the court of Elisabeth I, both in the field of solo playing and in the field of the lute song. Of course, we first think of a composer like John Dowland, but there are many others
Students can immerse themselves in this period by participating in the lute class, which focuses on solo playing, and/or participating in the song class, where Emma Kirkby is the teacher.
During the lute lessons we work on the connection of musicality and technique at every level. What do you technically need to bring your musical ideas to the fore? A good basis in terms of sound formation is essential here.
Biography
The Dutch lutenist Arjen Verhage studied classical guitar with Lydia Kennedy at the Amsterdam Conservatory. Halfway through his studies, he decided to focus on early music. From that moment on he continued his studies as a lutenist with Fred Jacobs. And in 2011, Arjen studied under the Erasmus exchange program at the Schola Cantorum Basiliensis with Hopkinson Smith. In 2012 he obtained his diploma “Master of Music”.
Arjen is a much sought-after continuo and ensemble player and played with ensembles such as the Nederlands Kamerkoor, the Nederlandse Bachvereniging and Holland Baroque. Accompanying singers is one of Arjen’s specialties, both in the lute song and continuo accompaniment on the theorbo. He accompanied many singers including Claron McFadden, Nico van der Meel and Johannette Zomer. Since 2017 he has been a member of the renowned ensemble Camerata Trajectina.
Arjen on his IBFZutphen Masterclass: “Lute music from the German Baroque is a melting pot of influences. Lutheran students came to study in Protestant Leiden and in their manuscripts we find an international repertoire, centered around Joachim van den Hove. In addition, the French Baroque had a major influence on the German lute repertoire. During the Lute Masterclass we work on the connection of musicality and technique at every level. What does one technically need to bring ones musical ideas across? A solid technical foundation is a necessity for realising the soundworld you are aiming for.”