Fred Jacobs

Liedklas 17e eeuw voor zangers en luitisten/theorbespelers

Fred Jacobs

Dit jaar ligt het accent op Engels repertoire met speciale aandacht voor de ‘lute songs’ van John Dowland, Thomas Campion en Philip Rosseter.
Ook is er aandacht voor de ‘cavalier songs’ van Henry en William Lawes, Nicholas Lanier, Charles Coleman en John Wilson, minder bekend maar minstens zo spannend!

De correcte uitgaven van de betreffende muziek, met waar mogelijk links naar de websites, zullen ruim van te voren bekend worden gemaakt.


This year the emphasis is on English repertoire with special attention to the “lute songs” of John Dowland, Thomas Campion and Philip Rosseter.

Attention is also paid to the “cavalier songs” of Henry and William Lawes, Nicholas Lanier, Charles Coleman and John Wilson, less well-known but just as exciting!

The correct editions of the music in question, with links to the websites where possible, will be announced well in advance.


Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij is lid en medeoprichter van The Locke Consort, dat naam maakte op het gebied van zeventiende-eeuwse Engelse kamermuziek. Daarnaast is hij continuospeler bij The Gabrieli Consort and Players, The Parley of Instruments, het barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging en het Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper waar hij meewerkte aan alle Monteverdi- en Cavalli-producties sinds 1997.

Fred Jacobs treedt op als begeleider van Johannette Zomer, Charles Daniels, Mieneke van der Velden, Lidewij van der Voort en Maarten Koningsberger. Met Johannette Zomer maakte hij een serie cd’s gewijd aan de zeventiende-eeuwse liedkunst uit Italië, Frankrijk en Engeland. Zijn cd-opname met solomuziek van Robert de Visée, gespeeld op de relatief onbekende Franse theorbe, ontving internationale lof: “an absolutely splendid recording”, volgens het gezaghebbende tijdschrift Early Music.

Fred Jacobs is regelmatig te gast op de belangrijkste festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Hij speelt in operaproducties in London, Parijs, München, Amsterdam en Florence. Verder werkte hij met dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Ton Koopman, Andrew Parrot, Marc Minkowski, Ivor Bolton en Richard Egarr. Met sopraan Emma Kirkby, alt Carolyn Watkinson en sopraan Anne Azéma verzorgt hij workshops rond het Engelse luitlied en het Franse ‘Air de Cour’.

Sinds 1995 is Fred Jacobs als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op verschillende aspecten van de luit en theorbe in de zeventiende eeuw. Hij gaf lezingen over de Franse theorbe ten tijde van Louis XIV (Centre de Musique Baroque de Versailles, 2012) en over de populariteit van de luit in Frankrijk rond 1650.