Kate Clark
Traverso
Kate Clark is een Australische/Nederlandse solo-, kamer- en orkestfluitiste gespecialiseerd in de uitvoering van historische fluiten van de renaissance tot en met de romantiek. Na haar studie bij Barthold Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag was ze vele jaren eerste fluitiste bij Les Musiciens du Louvre en Cantus Cölln, en is tegenwoordig eerste fluitiste bij het Amsterdam Baroque Orchestra, Göttingen Handel Festspiel Orchester en gast eerste fluitiste bij het Orkest van de 18e Eeuw. Ze keert regelmatig terug naar Australië als gast van The Australian Romantic and Classical Orchestra.
Clark is medeoprichter van het romantische blaaskwintet Osmosis, dat geprezen wordt om zijn uitvoeringen en opnames van vooral 19e-eeuwse septetten en nonetten voor blazers en strijkers. Ze is ook medeoprichter van The Attaignant Consort, waarvan de 3-CD-set met het solo- en consortrepertoire van de renaissancefluit in 2015 een Diapason d’Or won. Haar boek over de uitvoeringspraktijk en theorie van de renaissancefluit, geschreven samen met Amanda Markwick, werd in 2020 gepubliceerd door OUP.
Clark doceert historische fluiten aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag (sinds 1996) en wordt regelmatig uitgenodigd als gastdocent, examinator en jurylid aan conservatoria in heel Europa.
———————————-
Kate Clark is a distinguished Australian/Dutch solo, chamber and orchestral flutist specialised in the performance of historical flutes from the renaissance to the romantic period. After completing her studies with Barthold Kuijken at The Royal Conservatory of The Hague, she served for many years as principle flute of Les Musiciens du Louvre and Cantus Cölln, and is currently the principal flute of The Amsterdam Baroque Orchestra, Göttingen Handel Festspiel Orchester and a guest principal with the Orchestra of the 18th Century. She returns regularly to Australia as a guest of The Australian Romantic and Classical Orchestra.
Clark co-founded the romantic wind quintet Osmosis, acclaimed for its performances and recordings especially of 19th century septets and nonets for winds and strings. She also co-founded The Attaignant Consort, whose 3-CD set documenting the solo and consort repertoire of the renaissance flute won a Diapason d’Or in 2015. Her book on the performance practice and theory of the renaissance flute, co-authored with Amanda Markwick, was published by OUP in 2020.
Clark teaches historical flutes at the Royal Conservatory of The Hague (since 1996) and is regularly invited as a guest teacher, examiner and adjudicator, to conservatories all over Europe.