Paul Komen

Cursus fortepiano en liedbegeleiding met liedklas op fortepiano

Paul Komen

Wat we gaan doen deze Zomer Academie:

19e eeuws en vroeg 20e eeuws repertoire

o.a. Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert, Schumann, Mendelssohn, Brahms

o.a. Fauré, Duparc, Delibes, Debussy

i.v.m. het thema Engeland is een Haydn lied op teksten van Anne Hunter verplicht

en zal een Schots, Welsh of Irish lied van Beethoven in de ensembleklassen worden voorbereid, samen met een violist en cellist.

instrumenten:

Graf uit 1835 en Pleyel uit 1842


De interpretatie van muziek uit de 18e en begin 19e eeuw is vaak een problematische zaak voor pianisten. Ze hebben de neiging om dit repertoire niet vanuit een chronologisch standpunt te bekijken (m.a.w. vanuit de periode voorafgaand aan die van het te bestuderen repertoire) maar meer met een terugkijkende blik, door vele lagen van latere muziek heen. Dat lijkt hetzelfde als naar een oud schilderij kijken dat door de loop van de eeuwen is overgeschilderd door latere kunstenaars naar de gebruiken en stijlen van hún tijd.

Het is onnodig te concluderen dat het erg moeilijk, zo niet onmogelijk, is om het oorspronkelijke werk dat praktisch onzichtbaar en onherkenbaar is geworden door deze nieuwe lagen nog waar te nemen.

Om ons begrip van die vroegere muziek te vergroten kunnen we historische traktaten bestuderen en daaruit uitvoeringspraktische aanwijzingen destilleren.

Onze moderne piano’s verschillen echter enorm van de instrumenten uit de laat 18e en begin 19e eeuw.

Om de klankwereld van de barok- en de klassieke periode werkelijk te kunnen ervaren is het belangrijk om in aanraking te komen met historische instrumenten die ons kunnen leiden naar een beter begrip van de klank en met name de retorische aspecten van dit repertoire.

Dat dit tot een prachtige ontdekkingsreis kan leiden weet ik uit eigen ervaring: mijn interpretaties van de werken van Haydn, Mozart en Beethoven, maar ook die van latere componisten zijn er fundamenteel door veranderd.

Ook zangers zullen zich niet meer overweldigd voelen door het volume van de moderne vleugel maar hun zingen een meer retorisch karakter geven waardoor de tekst-expressie groter wordt.

Graag deel ik die ervaringen met pianisten en zangers tijdens de Zomer Akademie Zutphen 2020!

Paul Komen – fortepiano masterclass and accompanist for the fortepiano song class

Modern pianos differ enormously from the instruments of the late eighteenth and nineteenth centuries and yet all too often pianists approach repertoire from this period without an understanding of the performance practices, styles and sound world of the time.  The use of historical instruments and the study of historical treatises can lead us – and I speak from personal experience here – on a beautiful journey of discovery and understanding. In particular the rhetorical aspects of the repertoire of composers such as Mozart, Haydn and Beethoven are illuminated. In addition, the fortepiano does not drown out singers with its volume of sound so they are freer to express the texts. I look forward to sharing these experiences with pianists and singers this summer!


Paul studeerde piano aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Jan Wijn, waar hij cum laude afstudeerde. Hij vervolgde zijn studie bij Hans Leygraf in Hannover, in New York bij Gyorgy Sandor en in Bloomington bij Gyorgy Sebok. In 1989 maakte hij zijn debuut in de VS met recitals in Carnegie Hall in New York en in de National Gallery in Washington. In het seizoen 2000–2001 speelde hij de 32 sonates van Beethoven in een serie van zes concerten, onder andere in het Concertgebouw in Amsterdam en in het Beethovenhaus in Bonn. Ook speelde hij met het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen en het Orchestre des Champs Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe. Naast zijn solo-optredens geeft Paul Komen veel kamermuziekconcerten en vormt hij een pianoduo met de Georgische pianiste Nata Tsvereli.

De afgelopen jaren heeft Paul Komen zich naast de moderne vleugel ook toegelegd op het spelen op historische instrumenten, hetgeen leidde tot talloze concerten op internationale festivals, zoals het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, de Dresdner Musikfestspiele, Festspiele Sans Soucis in Potsdam, het Festival van Vlaanderen, Le Festival de Piano de La Roque d’Anthéron, Les Académies Musicales in Saintes en Musica Antigua in Barcelona.

Van Paul Komen verschenen cd’s met werken van onder meer Mompou, Skrjabin, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms en Chopin. Voor een van deze cd’s ontving hij in 1994 een Edison.

Paul Komen is verbonden als hoofdvakdocent piano en docent kamermuziek aan het Prins Claus Conservatorium en is artistiek leider van het Peter de Grote Festival.