Wim Becu

Historische trombone

Na zijn studie aan de Koninklijke Conservatoria van Antwerpen en Den Haag, begon hij aan een boeiende ontdekkingstocht doorheen de wereld van de “oude muziek”. Vrij snel werkte hij mee met vooraanstaande ensembles op dit vakgebied : Huelgas Ensemble, Concerto Palatino, Hespérion XX, Les Sacqueboutiers de Toulouse, L’Orchestre des Champs-Elysées, Taverner Consort, Bach-Collegium Japan, Currende, Capella Cracoviensis, en realiseerde er meer dan 300 CD-opnames mee en vele succesvolle concertreizen.

Met de oprichting van Oltremontano Antwerpen vormde hij zijn eigen platform voor de studie- en uitvoeringspraxis van historische blaasinstrumenten in Vlaanderen. Wim Becu deelt zijn ervaringen met studenten aan de Hochschule für Künste in Bremen en in verschillende academies in Antwerpen en Brussel, waar hij zowel moderne als historische trombone les geeft.

In 2015 ontving hij van de Historic Brass Society de prestigieuze Christopher Monk Award “voor zijn vele virtuoze opnames en concerten in een brede waaier van stijlen”. In 2016 werd hij coördinator voor AMC-modules van de Historische Instrumenten en in 2017 werd Wim Becu en zijn ensemble Oltremontano Antwerpen Artist in Residence (A.I.R.) tot 2021, in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen. Hij startte er een interdisciplinair project op rond het retabel van Hans Memling: “Christus en de zingende en musicerende engelen”, dat eind 2019 in première ging.